Traena dag 6

Sista dagen på Traena var kort. Båten vi skulle ta gick klockan 06.30 på morgonen vilket innebar uppstigning 5 för oss. Lite jobbigt med tanke på att vi mer eller mindre vänt på dygnet och lagt oss kring två på natten...

Men allt blev lättare av att det såg ut såhär runt sex på morgonen...

Som sagt, att solen redan varit uppe ett tag och att det var ljust ute gjorde saker och ting betydligt lättare.

Pigga och glada =)

Det var en fantastisk morgon, och alla fina bilder skyller jag på kameran och motivet...

Sannas toppar sticker upp i bakgrunden

I väntan på båten.

Hej då Traena!

Det var jättemysigt att vara på Traena, men efter sex dagar var det ändå skönt att åka iväg hemåt. Rinnande varmvatten var nog det jag saknade mest...

Efter båt och buss var vi framme i Mo i Rana där vi skulle vänta i fyra timmar på nästa transportmedel, buss.

I väntan på den åt vi lunch på den enda restaurangen som hade öppet.

Detta var alla bilder jag hade från min vistelse i Traena. Jag kanske ska göra ett inlägg till om resan, men sedan slipper ni höra om den på ett tag. Nu ska jag i vilket fall som helst iväg till SU på välkomstdag.
Vi ses!

Traena dag 5

Solen sken på oss idag också och vi bestämde oss för att gå över till andra sidan ön där det fanns en naturlig bassäng av sjö- och regnvatten som förhoppningsvis var lite varmare än havet.

Den varmaste dagen hittills innebar ca 20 grader, vilket var tillräckligt varmt för att jag skulle bli badsugen och sätta på mig shorts.

Klarblå himmel och finkornig sand gjorde att jag faktiskt badade från stranden också. Jag har badat på poolcirkeln, i Nordnorge, i Nordsjön ;-) Bildbevis kanske kommer senare, Karro har bilder på det.

Framme!

Vi badade. Efter badet soltorkade vi och sedan såg vi hur några var påväg upp på traenstaven (det högsta av bergen på ön) vilket vi tyckte var coolt så vi gick iväg för att titta på dem.

Jag lyckades inte få någon bra bild på klättrarna, men i stället såg vi nisor, ett slags delfindjur! Jag fick ingen bra bild på dem heller, men däremot en bra på Karro när hon klättrar.

Bakom detta berg låg bassängen som vi badade i.

På väg hemåt igen.

Vad annat kan jag säga än att ön visade sitt bästa ansikte?

Väl hemma igen la vi oss på kajen och solade.

Och på natten var himlen runt traenstaven fantastiskt vacker. Det var inte så mörkt som bilden visar, men färgerna är hyfsat trogna orginalet. Mörkare än så blev det inte när vi var där.

Det var allt från dag 5, over and out!

Traena dag 4

Mission för dagen: utforska ön inuti, det vill säga, gå in i två av grottorna som fanns där. Vädret var på vår sida, solen sken och det var ca 17 grader varmt.

Efter lite klättrande kom vi upp till den första grottans grottöppning. Det var inga små grottor direkt. Det var flera meter upp till taket och de var väligt djupa.

På väg in i berget....

Väl inne i grottan var det svårt att ta några bra bilder, men jag försökte...

"Jag ser ljuset, Jonatan, jag ser ljuset!"

Inne i grotta nummer två kunde man klättra runt, så det gjorde vi, och kom upp på en avsats lite högre upp.

Efter klättrning, mörker och fukt satte vi oss utanför grottan och fikade, mums!

Sedan gick vi sjövägen tillbaka till sjöboden.

På kvällen fiskade vi, och så åt vi upp Karros makrill, som de rökte. Det var smaskens!

Traena dag 3

Dag tre, och rundvandring på ön stod idagsplaneringen. Ön hade en omkrets på ca7 km. Ok, tänker ni säkert då, då går man väl kanske runt på lite drygt en timme... Nej, det gjorde man inte. Det var stenigt och ganska svårframkommligt stundtals, men helt fantastiskt vackert!

Karros farmor Lisbeth var vår guide, så att vi inte skulle gå fel. Här går vi på öns enda väg, på väg in till öns mittpunkt.

På baksidan, vackert!

Nästa, Island!

Den grönska som fanns var gräs och blommor, knappt ett enda träd fanns på ön, och de som försökte likna träd såg mer ut som buskar.

Vi tog lite risker och klättrade...

Karro var skillad, så hon gjorde det svårare för sig, hon klättrade framlänges ner...

Vad annat kan jag säga än att det var helt fantastiskt vackert?

Tillbaka i sjöboden igen åt vi "middag" och sedan bar det av till Husöja (fast med ett norskt ö, såklart) där vi skulle handla och jag och Karro skulle äntligen få vår efterlängtade dush. Det fanns inget rinnande vatten i boden där vi bodde, så dusha fick vi göra hos några släktingar. En av dem var, som sagt, på läkarbesök, så vi passade på att låna hennes dush.

Land i skikte!

Vädret var kanske inte det bästa, men det blev rätt coola bilder! I bakgrunden ser man Sanna, ön vi bodde på, och i förgrunden har vi Husöja centrum. (Dvs hamnen, kyrkan och mataffären.)

Vi stannade för att bevittna dagens händelse, båten som kom in från fastlandet, och jag fick lite saltkråkan-associationer.

Efter att ha handlat, tittat på båten och äntligen fått oss en välförtjänt dusch åkte vi på sightseeing runt ön.

Det fanns många fina gamla båtar att fotografera.

Sanna var täckt av ett moln, så bara bergstopparna stack upp.

Här skymtar man NATO-stationen högt upp på toppen till vänster i bild.

När vi kom hem skulle Jörgen och Jocke kolla om de lyckats få någon helleflundra, och det hade de! En stor en, som synes på bilden.

Det klarnade upp fram mot kvällen/natten, jag tror att bilden är tagen kring 10 på kvällen...

Jag och Karro bestämde oss för att ro ut och fiska.

Vattnet var spegelblankt!

Det gick bra för oss, vi vick varsin torsk på typ 2,1 kg!

Och med den fångsten avslutade vi dag 3 inne i sjöboden med en varm kopp te, eftersom vi blev frusna av att ro. Nu blev detta ett jättelångt inlägg, men det får ni tåla, helt enkelt, orkar ni, kära läsare, inte titta på mina bilder från Norge, så strunta i att läsa de inläggen =)

À bientôt!

Universitet, stå-upp-kväll och träningspass

Igår var det inskrivning på stockholms universitet för de blivande studenterna. Det var....ja....annorlunda helt enkelt. Jag kände mig verkligen helt felplacerad och jätteliten. Det är verkligen konstigt att inte gå gymnasiet längre. Inskrivningen gick bra, jag fick ett papper och sedan var det tack och hej. Klockan 12 hade jag och Elias bestämt möte utanför hus B, jag var klar kvart över 11, vilket gav mig ganska mycket tid att göra ingenting på. Jag roade mig först med att äta ett äpple ute i solen och sedan gick jag runt på universitetsområdet och bekantade mig med omgivningarna. Det är stort och det roliga var att när jag gick runt där såg folk från många olika nationer som talade många olika språk.

I måndags träffade jag Helena igen! Vi hade inte träffats på år och dagar, kändes det som, så det fanns en del att ta igen. Jag hade först två arbetsintervjuer på morgonen, och hann även med att växla tillbaka mina norska pengar och äta lunch med Eva-Stina, innan jag tog mig till Helena. Vi umgicks, och när vi ätit mat tog vi oss in till stan igen, denna gång för att jag övertalat henne om att vi skulle gå på en stant-up kväll på EGO-bar. En kille från min paralellklass skulle uppträda och många av mina klasskompisar skulle dit. Vi hittade och de flesta komikerna var väldigt roliga, trots att många av dem inte var speciellt rutinerade. Det var jättekul att träffa folk från klassen igen, jag kommer verkligen sakna dem!

Idag har jag träffat Karro. Camilla håller på att bli ledare på friskis och svettis och hon hade lyckats övertala oss att komma på hennes pass idag, så det gjorde vi. Jag ska inte säga att jag ångrar mig, men jag har gaaanska ont i kroppen, och i morgon kommer det vara ännu värre. Passet hon kör heter skivstång/kondition, vilket gör att det är maxat med styrka och maxat med kondition och håller på i 75 minuter. Det var helt insane, men riktigt kul, Camilla är en väldigt bra ledare! Innan detta fantastiska pass hade jag varit hemma hos Karro, ätit lunch med henne och blivit impad av hennes nyckelharpa.

Nu ska jag sova, imorgon ska jag jobba mellan 15 och 19. Over and out!

PS, det kommer mer uppdateringar på min sommar snart, men inte idag ;)

Traena dag 2

Traena visade dagen därpå upp ett betydligt vackrare ansikte med strålande sol och hela 18 grader varmt! Axel, den någorlunda tama fiskmåsen gjorde oss sällskap på morgonen ute på kajen.

Här är sjöboden som vi bodde i! Vi bodde på övervåningen och på nedervåningen fanns en mulltoa, ett tvättställ, fiskegrejor och en del annat smått och gått.

Den lilla och den "stora" båten som vi blev hämtade i dagen innan

Karros farbror Jocke var ett stort fan av fiske, det var egentligen hela familjen, men han tog i alla fall med oss till baksidan av ön för att fiska lite torsk.

Baksidan av traenstaven.

Trots att det var rätt mycket sjö och gungade ordentligt kom vi ändå hem med bra fångst. Karro fick en riktig baddare till torsk, tre kilo vägde den!

Jag fick också en fisk, en torsk, men den var inte riktigt lika stor och fin som Karros... Men lika god var den, vi åt upp dem till middag!

Högst uppe på en av topparna ligger en NATO-station, som visserligen är obemannad nu, men som var bemannad först. Upp till denna natostation sprang de som arbetade där. Och då fanns inte den tunnel genom berget som finns idag, utan man sprang helt enkelt upp för berget, vilket var väldigt brant. Vi bestämde oss för att klättra upp dit och sedan gå tunneln ner.

Men innan vi började klättrningen gick vi in i en av de största grottorna på ön, där man varje år brukar ha konserter. Tänk att få stå och uppträda med denna utsikt!

På väg uppåt!

Det var jättebrant, antagligen brantare än vad det ser ut, för stundtals gick vi inte utan snarare drog oss upp....

Efter en låååång klättrning, en aning varma och goa, kom vi slutligen upp, och belönades med en fantastisk utsikt!

Som sagt, fin utsikt

Den enda vägen på ön.

Sedan avslutade vi dagen med att äta upp fisken vi fångat tidigare, fiska lite från land, lite läsning och sedan sova. Vi kom i säng relativt tidigt, klockan var innan två i alla fall... med tanke på att det var ljust dygnet runt så blev man aningens knäpp och vände på dygnet.

Äventyr i Norge!

Här kommer den efterlängtade resumén av vad jag egentligen har gjort de senaste tre veckorna!

Efter lite mer än 16 timmars bussresa kom vi äntligen fram till Mo i Rana. Lapplandspilens direktbuss körde oss hela vägen från Stockholm upp till Mo i Rana. Väl framme möttes vi av regn och en ganska död stad, endast en restaurang hade öppet, så där åt vi, hungriga som vi var. Efter maten väntade 4 timmars väntetid på en buss som skulle ta oss till....

Men det visade sig att Karros farbror också skulle ut till Traena, så när vi väntat i tre timmar ringer han, och vi får i stället skjutss till Stokkvågen, som inte ens är en byhåla, det är en kaj och på kajen finns ett väntrum. Det är vad som finns i Stokkvågen.

Efter 1,5 timmars båtresa kommer vi äntligen fram till Husöja, Traena. Där väntade Karros farfar på oss med sin lilla båt för att ta oss vidare till Sanna, där vi skulle bo.

Första bilden på sjöboden! Huset med grönt tak, det är där vi bodde. Det var väldigt dimmigt när vi kom, så man såg knappt de höga bergen som finns bakom.

När vi ätit middag åkte vi ut med båten och fiskade. Jag, som aldrig någonsin fiskat ordentligt förut fick napp direkt. Sej stod på menyn!

Karro lyckades dessutom få en makrill!

Fångsten, och framförallt fiskrenset tilltalade fiskmåsarna.... När bliden är tagen är klockan närmare elva på kvällen, även om midnattsskolen inte sken längre så var det väldigt ljust om nätterna, det blev inte ordentligt mörkt!

...och hon har återvänt!!

Jajamen, nu sitter jag här igen! Efter drygt tre datorfria veckor sitter jag här igen och myser efter mina äventyr jag varit ute på. Jag har bestämt mig. Antingen ska jag vara principfast och inte ha en blogg (för ärligt talat tycker jag att bloggar är lite halvlöjliga) eller så ska jag blogga ordentligt och bra, ungefär som miriam som har en helt fantastiskt blogg. Läs den!
       Jag har bestämt mig för alternativ två, att skriva en blogg med ambitionen att den ska vara bra och läsvärd. Inget mer skriva en gång i månaden, utan nu ska jag på riktigt skriva någonting här. Så, nu vet mina fem läsare om detta ;)

Vad har jag då gjort för spännande sedan sist? Jo massor, faktiskt. Jag har varit på äventyr i nordnorge med Karro, på polcirkeln, minsann! Bilder därifrån kommer inom kort, och då ska jag även lägga upp en redogörelse för vad vi gjorde :) Men först ska jag avsluta detta inlägg.

På väg hem från Traena (så hette stället) stannade jag hos mina kära kusiner i Sveriges minsta kommun Bjurholm. Där skulle jag nämligen plantera skog. Skogsplantering är inte det lättaste jobbet man kan ha, men det var härligt att få vara i värmen och solen plus att jag ju fick betalt. Med närmare 3000 plantor satta åkte jag hem i tisdags kväll. Personalen på flygplatsen måste undrat vad jag var för konstig person som flög med broccoli, kål, tre squash, en burk blåbär, en ungsfast form och en katt. Det kommer en förklaring till detta mystierium, var så säker på det!