Kalifooooooornien!

Jaråååå! Jag är äntligen framme i hamburgarnas hemland, landet där alla åker skateboard, för att citera en viss Alexander (i Eva och Adam, om ni minns?). Det tog lite tid på grund av ett snöoväder som orsakade kaos längs hela östkusten. Eftersom vår flygning gick via New York så såg det länge ut som att vi inte skulle komma iväg alls. Som tur var kom vi iväg, om än cirka 6 timmar försent, vilket innebar en heldag på Arlanda. När vi började närma oss New York meddelar kaptenen att vi inte kan gå ner där utan att vi ska fortsätta till Detroit, Michigan, i stället eftersom det inte var säkert att gå ner i NY. Ajdå, tänkte vi, men det fanns inte mycket att göra åt saken. Framme i Detroit möttes vi av ett meddelande om att vi skulle tvingas tillbringa natten där, på ett hotell eftersom alla flyg till San Fransisco var fulla. Vi fick några kuponger som skulle ta hand om mat-och boendekostnaderna och gick iväg för att hitta shutteln som skulle ta oss till hotellet. En halvtimme senare syntes fortfarande ingen buss till och vi bestämde oss i stället för att försöka ringa och få plats på ett flyg dagen därpå. Vi ringde och fick prata med en kvinna som gav oss beskedet att vi kunde komma med på en flygning på torsdagen (detta var i måndags) som via Washington DC och Atlanta skulle ta oss till San Fransisco. Njaaae, tänkte vi då och gick för att försöka hitta någon att prata med för att få lite svar. Ett tag senare hittade vi Delta Airlines kanske hjälpsammaste kvinna som rekommenderade oss att komma till flygplatsen nästkommande dag för att se om saker och ting klarat upp sig. Sagt och gjort. Vi åkte till hotellet, åt och sedan ramlade vi i säng där vi somnade som klubbade sälar. Morgonen därpå bar det av till flygplatsen efter en stadig frukost. På flygplatsen rådde kaos, men efter ett par försök hittade vi rätt kö att stå i, och en lång väntan påbörjades. En timme senare var vi framme i kön och där började ett sökande efter biljetter och flighter. Efter en timmes pratande med Deltas hjälpsammaste medarbetare (samma som dagen innan) hade vi biljetter till San Fransisco via LA samma dag, dock på två olika flighter. Resan gick smärtfritt, om än något långtråkig med tanke på att hela dagen innan också spenderats på flygplatser, men vi kom fram till slut, hittade en buss som körde oss till hotellet där vi checkade in. Efter detta gick vi ut och letade upp ett matställe. Tvärs över gatan låg "Sams diner" där vi intog ett gott mål mat. Mätta och belåtna gick vi tillbaka till hotellet och avnjöt den skönaste dusch jag tagit på mycket länge. Därefter började en kamp mot sömnen som hotade att ta över, eftersom päronen skulle komma vid 10 och vi hade deras rumsnyckel och packning. Det lyckades inte riktigt, men till slut fick de sin nyckel i alla fall, och jag kröp ner i sängen. Dagen därpå var jag väldigt, väldigt lycklig över att få vara utomhus, vi hämtade ut vår hyrbil och gav oss iväg. Härligt!! Kvällen spenderades i Carmel, staden där Clint Eastwood var borgmästare. Idag har vi mest åkt bil hela dagen, men det är inte fy skam. Nu måste jag duscha, om jag kan försöker jag lägga upp lite bilder imorrn! Puss!! //Amanda