Lugn helg

I helgen har jag inte gjort många knop, som man skulle sagt på sjön. Men det var en bra helg ändå, måste jag säga. I går fyllde min kära pappa år och han fick en grytvante som jag sytt ett guldankare på, för er som varit nyfikna på vad jag köpt till honom. Han blev glad. Tror jag. Temat för årets paket verkade vara kökssaker, förutom grytvanten fick han ett hemmagjort grytunderlägg av Astrid, en knivslip och en knivförvaringssak. Sen fick han i och för sig också konsertbiljetter och en bok, men kökssakerna dominerade helt klart.

Farfar kom på middag på kvällen och sedan var det tänkt att jag skulle ut, men jag struntade i det och var hemma i stället. Jag var verkligen inte taggad och dessutom kändes det lite som fel sällskap. Inte för att det är något fel på människorna utan för att de inte direkt har samma idé om vad som är en lyckad kväll ute som jag har. Jag var oerhört snäll mot min syster och skjutsade henne till/från en tjejmiddag i Sollentuna. Och så tittade jag på fotboll, men det behöver vi inte prata om.

Idag skulle jag gått på "Fame" men det blev inte av. Vi ska ta det senare i veckan, hoppas jag! Jag vill verkligen se den, och det skulle verkligen vara grymt att se den på bio. Hoppashoppashoppas.

Jag har tänkt på en sak. Eller, jag tänker på många saker, men särskillt en sak har funnits i mitt huvud ett tag. Jag har tänkt på det här med olika kulturer. I Sverige, generellt sett, är det ganska svårt att bli kompis med någon. Det krävs att man umgås en del innan man kan säga att man är kompisar. Men i andra kulturer, har jag fått intryck av i alla fall, är det inte så komplicerat. Där träffar man en person, pratar lite och vips! Helt plötsligt är man kompisar. Det är lite främmade för mig. Men jag kanske bara är för stel och svensk? Eller, hur känner ni? (mina 5 läsare?)

Nu är det way past bedtime, klockan ringer 5.25 i morgon.
Over and out
//Amanda

Kommentarer
Postat av: Jennifer

utomlands är det lite som det var när man var liten. typ: "hej vill du leka?"

-"ok!"

sen var man kompisar!

det var tider det....

2009-10-12 @ 01:27:03
URL: http://sporroong.blogg.se/
Postat av: charlotte

jag tror det finns skillnader mellan folk fran sverige, "kontinenten" och USa.

I usa blir alla "kompisar" pa en gang men det är ganska ytliga relationer. jag tror att svenskarna är lite rädda för att lära känna nya personer för de kanske tror att de inte är tillräckligt roliga/underhallande...blabla sanna där konstoga anledingar

och vi fran kontinenten tycker väldigt mycket om att umgas med folk. fast det finns skillnad pa vän och kompis ocksa här nere ,)

2009-10-13 @ 04:42:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0