Tidsperspektiv

Det var så SKÖNT med lov, men nu är det slut på det roliga. Skolan är tillbaka, dock med en viss mjukstart för min del. Alla mina individuella val är inställda den här veckan eftersom att det är två klasser som är i London och några andra som har praktik och vi kan ju inte ha lektioner utan dem, så då blir de inställda istället. Riktigt skönt faktiskt.

Anna-Greta är här nu, jag fick köra och hämta henne igår, roligt roligt! Hon har en väninna som bor här i Sockholm som var hennes lärarinna när hon var ung. Den här lärarinnan, Judith, fyller 99 år på julafton. 99 år! Helt galet, tänk vilket tidsperspektiv hon har. Hon var barn när telefonen uppfanns och började spridas i världen, hon minns när man åkte häst och vagn i stället för bil och när bilarna tog över efter hästarna. Hon minns första världskriget! Det mesta som vi läst om 1900-talets historia har hon varit med om och kommer ihåg. Är inte det lite galet ändå, att utvecklingen gått så fort framåt att det finns en hel generation som varit med från början, när det nästan inte fanns elektriciet, till nu? Jag blir i alla fall lite vimmelkantig när jag tänker på det. Hon kanske kommer hit i helgen, jag hoppas det, det skulle vara intressant att bara prata med henne om hennes liv. Man hinner med mycket på 99 år.

Det var egentligen allt jag hade på hjärtat.

//Amanda

Kommentarer
Postat av: Jäniför

ja jag har mina stunder :P

2008-11-06 @ 23:32:26
URL: http://sporroong.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0