Vad ska du bli när du blir stor?

Igår hade vi möte mer syon i klassrummet. Hon kom för att prata med oss om vår framtid.

Framtiden

Den känns så fruktansvärt avlägsen, och så när man börjar tänka efter så börjar faktiskt min så kallade framtid om lite drygt ett halvår.

Vad ska jag göra sedan?


Jag har verkligen ingen aning
om vad jag vill göra med mitt liv. Jag vet att psykologi, språk, samhällskunskap, historia, svenska och musik är roligt. Hitta mig ett yrke som kombinerar alla dessa, någon?

Jag satt och läste i sacos guide till att välja yrke
, och hittade fem yrken som, när jag läste om dem, inte lät helt fel. Problemet är att det bara är två av dem som kommer kunna bli någonting mer än en dröm i mitt fall. Egentligen har jag ingen framtid inom de yrkena heller. Tolk (det var det första yrket) är det jättesvårt att bara försörja sig som, man måste i dagsläget ha ett annat jobb vid sidan av, i alla fall i Sverige, i till exempel Bryssel ser antagligen situationen lite annorlunda ut. Översättare (det var det andra yrket) verkar också roligt, men frågan är om jag verkligen kommer klara av ett sådant jobb?

Jag känner mig allmänt förvirrad. De här tre åren på gymnasiet har gått så mycket fortare än vad jag hade räknat med, antagligen kommer mitt sabbatsår gå snabbt som ljuset också. Vad ska jag göra sedan? Jag hoppas verkligen att jag blir klokare på det efter fredagens besök på saco-mässan.

//Amanda

Kommentarer
Postat av: Stina

Aah, hon har pratat med oss också... Vad ska man göra efter gymnasiet liksom??



Och jag håller med om att tiden på dagy har gått ruskigt fort...

2008-11-19 @ 16:36:47
URL: http://stiinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0